Connect with us

Hiburan

“Jangan main2 dgn perasaan ket4kutan dia” – Penghid4p Ailurophobia Rasa Pr4nk Kawan Takut Kucing Tak Lawak

Published

on

Korang mesti ada kawan yang jenis takut kucing kan? Kadang-kadang ada yang muka nampak bengis, tapi bila nampakm haiwan comel tu lalu je terus melompat.

Mesti rasa terhibur kan bila dapat menyakat dia sampai menangis dibuatnya, tapi sebenarnya perbuatan itu agak keterlaluan tau sebab Sabrina Baharin ni dapat rasa macam mana kena bila lihat situasi lelaki yang kena prank dengan kawan-kawa dia dalam video ni.

 

Mohon jangan main-main dengan perasaan ketakutan dia”

https://twitter.com/Iskandar131201/status/1213457503121367040

Lebih 11,000 netizen yang retweets video ini, ia mengundang pelbagai reaksi, ada yang kata lawak ada pula yang marah sebab membuatkan kucing itu ras aterancam dan membiarkan kawan dalam ketakutan.

Bagi Sabrina, ia bukanlah satu perkara yang boleh dibuat main-main kerana dia sama seperti mangsa kena prank tu.

Ia jadi tak lawak kerana mangsa dapat ilihat begitu fobia dengan kucing. Untuk pengetahuan, ‘penyakit’ takut kucing ini memang wujud dan ia dinamakan Ailurophobia.

 

Ailurphobia

Menerusi sumber,  simptom orang yang mengalami Ailurphobia ini adalah

  • S4kit atau kesesakan di dada
  • Peluh atau detak jantung mas4lah
  • Sukar bernafas, pening, atau loya
  • Resah, terutamanya ketika memikirkan peristiwa masa depan di mana kucing akan hadir

Itu dari fikizal, dari psikologikal pula penghid4p akan rasa :

  • Panik dan t4kut
  • Resah bila nak ke tempat baru, risau kalau ada kucing
  • Anxiety bila dengar suara kucing

Gejala-gejala ini boleh mempengaruhi kelakuan rutin penghid4p. Misalnya, mungkin jadi t4kut  melawat rakan yang mempunyai kucing.

Puncanya mungkin pernah dis4rang kucing pada usia muda atau menyaksikan orang lain yang kena. Faktor genetik dan alam sekitar juga boleh memainkan peranan.

Jadi, fobiakan orang ni memang tak boleh dibuat main-main, silap-silap kalau orang tu ada lemah jantung lagi susah.

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook @LepatPisang

Sumber: Lobakmerah

Continue Reading
Advertisement
Click to comment

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Trending