“Betul Ke Dia Makan Harta Anak Yatim? ” – Sharnaaz Ahmad

Pelakon Sharnaaz Ahmad sebentar tadi menaikkan sebuah IGTV di Instagram miliknya. IGTV tersebut membeikan komen tentang isu Ali Puteh dan Datuk Seri Aliff Syukri yang sedang hangat ketika ini.

“Ni nak cerita sikit isu pasal Ali dan jugak Aliff. Aku tengok ramai sangat orang dok main hent4m, cakap suka hati tanpa dengar penjelasan.

Apa yang Ali buat bagi aku yang cakap pasal b4lu tu salah, siapa cakap tak salah. Benda tu salah. Tapi dia dalam keadaan mar4h,d ia terlepas cakap benda tu. Bagi aku diapun mesti menyes4l dengan apa yang dia cakap (tulis). Ikut logik aku,  dia mesti menyes4l,” ucap Sharnaaz dalam loghat utara.

Tambah Sharnaaz, apa yang berlaku mestilah bersebab tetapi kita yang tidak tahu apa-apa tidak sepatutnya membuat andaian sendiri tanpa sebarang bukti. Perkara tersebut seperti melempar fitnah.

“Cuba fikir, yang meningga4l tu abang dia. Ya, kita faham itu suami dia jugak, ada anak kecil lagi. Tapi kalau nak bercerita pasal faraid tu kita serahkan pada yang sepatutnya, lebih arif. Kita jangan jadi mat google.

“Tapi apa yang si buat tu aku pun tak tau nak kata apa. Tiba-tiba hangpa pulak pi backup tanya sesuatu pasal ahli keluarga adalah salah satu yang sensi1tif. Baru sangat.

Cuba terjadi kat keluarga hangpa tiba-tiba datang orang luar tanya gedebak gedebuk mai tanya hangpa pecah belah habis keluarga,” kata Sharnaaz lagi.

Tambah Sharnaaz lagi, itu bukan cara yang diajar oleh agama Islam.

“Itu cara islam ke. Nak tanya kat hangpa. Bukannya nak m4rah, bukannya tak suka, bukannya nak b3nci. Tak! Zaman b3nci, zaman mar4h, zaman tak pu4s hati, zaman nak b4ling meja semua tu dah lepas dah.

Ceq dah 35 dah. Ali pun ada otak, tapi dalam keadaan mar4h dengan sy4itan apa semua, manusia senang buat kesilapan. Orang Malaysia ni senang minta maaf je settle. Tapi dam4ged has been done, betul, dam4ged has been done tapi sebelum kita jump to conclusion, dengar dulu apa yang orang nak cerita,” kata Sharnaaz tenang.

 

 
 
 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Jangan menilai takut jatuh fitnah sahabat

A post shared by Sharnaaz Ahmad Basir Ahmad ™ (@sharnaazahmad) on

“Tak payah nak kata makan harta anak yatim. Hangpa fitn4h orang tu. Betul ke dia makan? Hangpa duduk satu rumah dengan dia ke? Tak tau, jangan buat pandai. Serahkan benda tu biar depa selesai.

“Semua orang ada masalah depa masing-masing. Ali tu, Allah duga dia dengan macam-macam. Allah tak duga hangpa lagi. Mungkin satu hari Allah duga tu baru kita fikir, macam aku kena duga. Aku fikirlah apa salah yang aku buat. Oh adalah dulu aku buat benda-benda yang tak sepatutnya. Banyak ceq buat.

“Sebab cara hangpa tu kadang-kadang tu setaj4m pisau mengh1iris orang yang sedang lvka. Ini baik kepada b4lu, baik kepada Ali. Mungkin ada yang sokong Ali, mungkin ada yang sokong b4lu, dan mungkin ada yang sokong Aliff.

“Cuba hangpa fikir. Tak perlu ini hal keluarga depa. Ini siapa dia ni yang nak masuk dalam hal keluarga mereka? Naik sibuk buat apa. Tak perlu,” kata Sharnaaz panjang lebar.

Tambah Sharnaaz lagi, jika ada yang tidak kena, Jabatan Agama Islam boleh membantu menyelesaikan untuk keluarga mereka, tetapi buat kita semua sesama Islam, tidak perlu menokok tambah dan buat perangai.

 

Sumber : Gempak

 

 

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!! DD

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook @LepatPisang

Be the first to comment

Leave a Reply