Masa Tengah Live, Ebit Lew Sendiri Mengaku Kepada Neelofa, “Saya Memang Sengaja Mahu Tunjuk”

Pend4kwah popular, Ustaz Ebit Lew menghuraikan lelaki yang memiliki sifat terpuji adalah golongan yang bersifat baik terhadap isteri.

Tampil dalam sesi temu bual santai bersama pelakon dan pengacara, Neelofa di Instagram (IG) Story, malam tadi, Ebit berkata, keluarga adalah kemvncak pengukuhan agama dalam diri seseorang.

Sehubungan itu, Ebit berkata, amat penting bagi lelaki sebagai ketua keluarga, berbuat baik terhadap isteri, anak-anak dan ibu bapa, apatah lagi dalam situasi mencabar sekarang.

” Kemunc4k akhl4k adalah berbuat baik kepada isteri. Hendak tahu seseorang itu baik atau tidak, lihat bagaimana dia bercakap dan melayan isterinya… Itulah Islam yang sebenarnya.

” Bagaimana kita bercakap dengan isteri, itulah Islam. Bagaimana kita bercakap dengan emak, ayah dan anak-anak itulah juga Islam.

” Nabi Muhammad SAW pernah bersabda, saat kita peluk keluarga kita, rahmat mencurah-curah terhadap kamu.

” Apabila sedang bers3dih atau ada masalah, kita peluk isteri, anak atau emak dan ayah, rahmat mencurah-curah kepada kamu,” katanya.

Neelofa kagum dengan Ebit

Ebit memberi jawapan itu sebaik ditanya Neelofa yang mengaku kagum melihat pend4kwah itu memuji kebaikan isterinya terang-terangan.

Dalam temu bual itu, Ebit menekankan kebahagiaan datang daripada keluarga yang bahagia.

” Ramai orang hidupnya kelam-kabut. Dia tidak ingat sebelum dia keluar rumah, dia mem4ki isterinya.

” Isterinya lem4h tidak boleh menjawab. Disebabkan itu, doa yang dilihat oleh Allah adalah doa orang l3mah.

” Isteri kuat mana pun kalau suaminya mar4h, dia akan menjadi l3mah. Jadi, orang seperti ini tampak seperti tiada ku4sa.

” Namun, orang seperti ini, kalau mendoakan untuk keluarga, ia akan jadi berkat.

” Orang yang sayang, hormat dan jaga kepercayaan serta menguruskan isterinya dengan baik, nanti Allah akan memberi rezeki mencurah-curah.

” Disebabkan itu, kalau suami dan isteri mahukan sesuatu yang sama, mereka akan cepat dapat kerana satu hati yang meminta,” katanya.

Saya memang sengaja mahu tunjuk…

Sehubungan itu, Ebit tidak malu menunjukkan rasa kasihnya pada isterinya.

” Saya memang sengaja mahu tunjuk. Nabi Muhammad SAW pernah bersabda siapa yang memberi contoh yang baik, akan beroleh pahala.

” Tak salah kalau suami yang memasak dan sapu rumah. Tidak jadi h1na pun kalau suami pergi membuang sampah, memuji isteri kita dan sebagainya.

” Kadang-kadang orang anggap itu baik tapi itulah agama dalam diri kita.

” Hidup kita untuk reda Allah, alang-alang kahwin biarlah kita sampai bawa isteri kita ke syurga,” katanya.

Pada sesi itu, Ebit dan Neelofa banyak berkongsi tip bagaimana mahu menjadi contoh yang baik pada umat Islam yang lain.

Neelofa mengaku inspirasi yang diterima daripada Ebit membuatkan dirinya terus positif dan menunjukkan contoh yang baik untuk wanita Islam.

Neelofa turut meluahkan rasa gembira dan terharu pelawaan berinteraksi dengan Ebit disambut baik, apatah lagi, ini kali pertama pend4kwah popular itu muncul dalam sesi seumpama itu di laman sosial.

Sesi temu bual santai itu meraih lebih 55,000 tontonan dalam tempoh sejam.

sumber: A.U

Apa Kata Anda? Dah Baca, Jangan Lupa Komen Dan Share Ya. Terima Kasih!!

Jom Like Page Kami Juga Di Facebook @LepatPisang

Be the first to comment

Leave a Reply